tirsdag den 27. september 2011

VM i Rudersdal

Så er VM overstået og hvilken dag det var. Må indrømme at det uden tvivl er min største cykel oplevelse til dato. De var der allesammen, Merckx, Cipollini, Sean Kelly og så selvfølgelig hele verdenseliten. Alle der var noget ved musikken var der. Merckx så jeg ikke selv, men de to andre så jeg. Cipo kom om lørdagen efter løbet på sin Cipollini cykel, op og ned af Geels bakke med smørhåret og Dariostilen. Sean Kelly så jeg ligeledes lørdag, jeg stod og kiggede ved mål og hørte en bekendt stemme. -Manden er jo kommentator på den engelske Eurosport og derfor genkendte jeg straks stemmen og det viste sig at han stod til venstre for mig, en meter væk...
Jeg brugte lørdagen sammen med en ven til at researche området, hvor stod skærmene, hvor skulle vi stå osv. Vi var overalt, Geels, Slotsbakken, Vangebovej Expo, you name it og det var egentligt godt fordi vi så havde set det hele og derfor fuldt ud kunne koncentrere os om linieløbet søndag.
Søndag stod jeg op kl 0530 og 0625 var cyklen pakket med klapstole, og rygsækken med kaffekanden sad på ryggen. Kl 07 var jeg på toppen af Geels Bakke.
Der var allerede mødt folk op, nogle havde sovet i telt, men det lykkedes at finde os en god plads knap 85 meter fra mål helt op ad hegnet, straks parkerede jeg cyklen og spærrede det af. Det var en sublim plads. Godt udsyn til storskærmen og så tæt på som muligt, og ovenikøbet med siddepladser i form af de medbragte stole.
Simon kom og så blev campen indviet med snus, kaffe og rundstykker. Atmosfæren var ladet med forventning, ja nærmest elektrisk og da Kenneth kom lidt over 8 med basser var der ikke et øje tørt! Nu var det at bare at holde frontlinien og vente....

Der kom ufatteligt mange mennesker, og de ville alle presse sig ind men vi holdt fronten og mængden bag os, med hjælp af stolene. Vi blev kaldt "ikke særlig børnevenlige" og andre ting, men man bliver nødt til at skære igennem, vi kom før alle andre andre og hvis folk var utilfredse kunne de bare gøre det samme og stå der kl 7!
Selve løbet var vel set med tv seernes øjne kedeligt, af hvad jeg har hørt. Men det lod vi ikke mærke til der skete hele tiden noget og når rytterne passerer med mindre end 20 min mellemrum så sker der hele tiden noget. Der var en helt utrolig steming og ikke mindst larm når ryttere kom forbi og jeg har stadig ondt i hånden efter at have banket i banderne:)

Cavendish vandt, og jeg skreg NEEEEJ. Hans væremåde og ageren i feltet er ikke noget jeg bryder mig om. Han er en type der hiver i andre rytteres sadler når han skal forbi dem i feltet, spytter på Heinrich Haussler efter han selv har forårsaget et styrt med denne og sviner folk offentligt. Men han vandt og det tager jeg hatten af for. Man kan ikke sætte en finger på hans præstationer og som Storbritannien kørte var det fortjent.

Hvad angår DK så syntes jeg de gjorde det rigtigt godt, især Lars Bak og Nicki kørte fænomenalt. Mørkøv blev nummer 18 og det er også godt gået af Tømreren fra Kokkedal.

Billedet her er fra Steephill.tv og man kan faktisk se Simon lige til venstre for Cavendish, han står i rød trøje med lyst hår. Man kan ikke se mig fordi jeg stod på hegnet men det er altså lidt vildt at tænke på at man lige pludselig er "en af tilskuerne" og har været så tæt på, ja faktisk lige midt i vortex at man kommer med på billederne i opløbet;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar